سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در تجربه ها دانشی تازه است . [امام علی علیه السلام]

هفته نامه نمازخانه شماره چهارم

ارسال‌کننده : نمازگزار در : 86/6/24 2:47 صبح

به نام خدا

سلام! شماره چهارم هفته نامه نمازخانه بوستان بهاره در زیر آمده است.

هفته نامه نمازخانه بوستان بهاره (شماره چهارم)

ایام ولادت

حضرت رقیه بنت الحسین(علیهما سلام)

 مبارک با د.

 

روزه

روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت‏بدن و ابعاد دیگر داراى فواید فراوانى است، روزه در سلامت معده و پاکسازى آن از انواع غذاها که موجب انواع بیمارى‏هاست اثرات فوق العاده‏اى دارد.

مرکز بیماریها معده است

پیامبر خدا فرمود: «المعدة بیت کل داء، و الحمئة راس کل دواء» (معده مرکز و خانه هر دردى است، و پرهیز و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و زیاد خورى) اساس و راس هرداروى شفابخش است.

پیامبر عظیم الشان اسلام در یک بیانیه کوتاه، اثرات و فوائد سه چیز را به این شرح بیان مى‏فرماید: «اغزوا تغنموا، و صوموا تصحوا، و سافروا تستغنوا» اول، جنگ و جهاد کنید تا مستغنى شوید، که غنائم جنگى باعث استغنا مى‏باشد، دوم، روزه بگیرید تا صحت و سلامتى خویش را تضمین کنید، سوم، سفر کنید تا مالدار شوید، زیرا مسافرت و حمل کالاى تجارتى از شهرى به شهر دیگر یا از کشورى به کشور دیگر باعث رفع نیازمندى‏هاى جامعه و عمران کشورها مى‏گردد.

 

ابعادى از فلسفه روزه در بیان امام صادق(ع)

هشام بن حکم از رئیس مذهب تشیع حضرت جعفر بن محمد (علیهما السلام) مى‏پرسد از علت و فلسفه روزه، امام مى‏فرماید: براستى خداوند روزه را واجب کرد، تا به وسیله او بین اغنیاء و فقراء مساوات و برابرى به وجود آید، و این براى آن است که ثروتمندانى که هرگز درد گرسنگى را احساس نکرده‏اند، به فقراء ترحم نمایند، زیرا اغنیاء هرگاه (خوردنى و آشامیدنى را) اراده نمودند (و هوس هر نوع ماکولات و مشروبات کردند) برایشان میسر است، پس خداوند متعال «روزه را واجب نموده‏» که تا بین بندگانش از فقیر و غنى، برابرى به وجود آورد، و اینکه سرمایه داران مسلمان الم جوع و گرسنگى را لمس نمایند، تا بر ضعفاء رقت آوردند، و بر گرسنگان عالم ترحم نمایند، (و این تنها شعار اسلام است، آرى تنها مکتبى که به حال گرسنگان عالم ترحم نمایند، (و این تنها شعار اسلام است، آرى تنها مکتبى که به حال گرسنگان و محرومان مى‏اندیشد اسلام است.  

 

اخبار نماز خانه

مقدمه : این بخش جدیدی است که به هفته نامه اضافه شده است . ان شالله قصد داریم اخبار عمومی نمازخونه و محلّه رو برای اطلاع اعضای محل در این جا درج کنیم. مثل گذشته از نظرات و پیشنهادات شما عزیزان استقبال می کنیم.

اول : با توجه به نزدیکی به ایام مبارک ماه رمضان، جلسه قرآن نونهالان محل مجددا از سه شنبه آینده آغاز خواهد شد. این جلسه در منازل اعضای جلسه برگزار می شود و نسبت به سری های برگزار شده قبلی، تحولات اساسی را در بردارد. منتظر برگزاری آن باشید!

دوم : به زودی در ایام ماه مبارک رمضان مسابقه ای از ویژه نامه ها و هفته نامه های چاپ شده نمازخونه برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است شماره های قبلی در وبلاگ نماز خانه آورده شده است.

 

                                برخی احکام روابط محرم و نامحرم

سوال : دست دادن با زن نامحرم به وسیله دستکش و مانند آن چه حکمی دارد؟

آیات عظام امام و خامنه ای: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد ولی بنابر احتیاط واجب، نباید دست را بر دست فشار دهند.

آیات عظام بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی ، مکارم و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد.

آیت الله فاضل(ره): اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بهتر است درست را به دست فشار ندهند.

سوال : دست دادن با زنان غیر مسلمان چه حکمی دارد؟

 جواب (همه مراجع عظام): دست دادن با زنان غیر مسلمان هم جایز نیست؛ خواه کافر حربی باشند یا کتابی )مانند نصارا و یهود)

 منبع : پرسش ها و پاسخ های دانشجویی ،جلد هیجدهم

 

 

حقیقت توحید 

توحید حقیقتی است که مال من و شما نیست، مال بشریت است. اگر در جایی توحید به خطر بیفتد چون توحید جز فطرت انسان است و هیچ وقت فکر بشر او را به ضد توحید رهبری نمی کند، بلکه عامل دیگری دخالت دارد، اسلام برای نجات توحید دستور به اقدام می دهد. ولی این معنایش این نیست که که می خواهد به زور توحید را  وارد قلب مردم کند، بلکه عواملی را که سبب شده است توحید از بین برود را از بین می برد؛ عوامل که از بین رفت فطرت انسان به سوی توحید گرایش پیدا می کند.

شهید مطهری / سیری در سیره نبوی/

صفحه 219


منتظر نظرات شما هستیم

boostanenamaz.parsiblog.com




کلمات کلیدی :