سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در شرافت دانش همین بـس که کسی هم که آن را نیک نمی داند ادعایش می کند و هرگاه به آن منسوب گردد شادمان می شود . [امام علی علیه السلام]

امامت یا وراثت؟!!!

ارسال‌کننده : نمازگزار در : 86/10/7 1:26 صبح

بِسمِ ربِّ العَلی

سلام! در عید الله اکبر عید سعید غدیرخم قرار داریم. بهتر است به این بهانه کمی دقیق تر به یکی از جنبه های امامت، نظری بیندازیم.

ترتیبی که در امامت حضرت علی(علیه السلام) و فرزندانش قرار دارد، ممکن است برای بعضی این گمان را برانگیزد که نظام امامت، وراثتی و خانوادگی است و معیار این است که فلانی، پسر فلانی و نوه فلانی است، بنابراین داشتن یک نسب این چنینی برای رهبری نظام و زمامداری کافی است.

در پاسخ باید گفت : اصل برگزیدن و برتری دادن الهی، در مورد بعضی اشخاص، خاندان ها و قبایل قابل انکار نیست و در قرآن مجید و احادیث نیز به آن تصریح شده است. مانند: انَّ اللهَ اصطَفی آدَمَ وَ نوحاً و آلَ ابرهیمَ و آلَ عمران علی العالَمین* ذُرّیّةً بَعضها مِن بَعض(‏‏آل عمران / 33 و 34) این گونه آیات که برگزیدگی بعضی از بندگان بر برخی دیگر از آن ها استفاده می شود، بیش از اینهاست. احادیث شریفه ای نیز که در این باب آمده اند و همچنین متون زیارات معتبره ،‏مثل زیارت جامعه کبیره، قابل تاویل و توجیه نیست.

در حقیقت بعضی تصور می کنند که نفی برخی مواهب الهی از اهل بیت(ع) مواضع آن بزرگواران در امور فردی،‏اجتماعی ،‏سیاسی و ... را محکم تر و ارزش کارها و خودداری آن ها از گناه را بیشتر می سازد،‏ و مناسب تر می دانند که این بزرگواران را با افراد عادی از جهت میزان درک و شعور برابر بدانند (!) و عنایات خدا را برآن ها که یک امر حقیقی است، ‏قبول ننمایند و در نهایت مدد غیبی و اعانت مستقیم الهی را که از انبیاء و نصرت دین آن ها به عمل آمده، و رشته آن تا امروز و تا روز قیامت امتداد یافته است، منکر شوند و یا به حساب نیاورند ولی این حقایق قابل انکار نیست  چون مسائل دینی قابل تفکیک از یکدیگر نمی باشند و آیات قرآن در کل محتوایی دارد که مورد قبول مسلمانان ( توجه کنید: مسلمانان) است. بنابراین مساله امامتِ ائمّه(ع) یکی پس از دیگری به اختیار الهی است و با وراثت عادی تفاوت دارد و هرگز در گزینش امام ، فرزند امام بودن معیار نیست و صرف اینکه اهل بیت متوالیاً به مقام امامت اختصاص یافته اند،‍‏ دلیلی بر این معیار نیست.

این گزینش الهی بر معیارهای اصیل واقعی و معنوی استوار است که اگر هم بر آن ارث و میراث اطلاق شود، ‏منظور نه ارث و میراث عادی است چون ارث ومیراث عادی به واسطه ارتباط جسمی تعلق می گیرد ولی وارث امام بودن،‏به علت ارتباط معنوی و روحی و علائق فکری با اوست.

به همین دلیل است که در برخی زیارت نامه ها ائمه را با نام  (یا وراثَ موسی کلیم الله) و یا ( یا وارثَ عیسی روح الله) می خوانیم در حالی که

ائمه (ع) هیچ ارتباطی در سلسله نسب با آن بزرگواران ندارند ولی ائمه وارث علم و دعوت و هدایت و امامت آن پیامبران هستند.

***********************************

جزئیات چگونگی برگزاری مراسم ویژه عید سعید غدیرخم را اینجا بخوانید و اگه تونستید، تشریف بیارید!

یاعلیالتماسدعا




کلمات کلیدی :