سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خیرخواهی، دوستی به بار می آورد . [امام علی علیه السلام]

حجاب و زن (قسمت اول)

ارسال‌کننده : نمازگزار در : 86/4/17 1:20 صبح

به نظر شما حجاب امری است فردی یا اجتماعی؟ آیا شما هم عقیده دارید لباس هر کسی به خودش مربوط هست و دیگران و حتی قانون حق فضولی در زندگی آنان را ندارد؟ یا حجاب را امری اجتماعی می دانید و حق برخورد با موارد بد حجابی را وظیفه قانون می دانید و اعتراض را بر خود لازم؟
     آیا حقوق شهروندی در حقوق مادی خلاصه می شود یا حقوق معنوی افراد هم جزء حقوق شهروندی است و کسی حق زیرپا گذاشتن آن حقوق را ندارد؟ مثلا: آیا ما حق داریم دیگران را مسخره کنیم یا فحش بدیم یا با دوربین حرکات خصوصی آنها را دید بزنیم و مزاحمشان شویم؟ آیا وجدان بیدار و آگاه این نوع مزاحمت ها را مزاحمت می داند و جامعه را ملزم به برخورد با این نوع از مزاحمت ها می داند؟
    
با توجه به تاثیری که نوع لباس و رفتار آدم ها در جامعه می گذارد به راحتی می توان متوجه شد که آیا حجاب امر شخصی است یا اجتماعی.
    
حجاب، غرایز، التهاب‏هاى جسمى و معاشرت‏هاى بى‏بند و بار را کنترل کرده، بر تحکیم نظام خانواده مى‏افزاید. همین طور از انحلال کانون مستحکم و پایدار زناشویى جلوگیرى کرده، امنیّت اجتماعى را فراهم می کند.
      آیا ارائه زیبایى‏ها و مواضع بدن زن، به شهوت و طمع مردان، دامن نمی زند و آنها رابه یک کانون جدّى خطر، مبدّل نمی کند که به سلب آرامش زن و امنیّت اجتماعى منتهى شود؟
     چون نگاه به نامحرم توسط مردان، باعث تحریک و تهییج جنسى آنها و در نتیجه منجر به فساد و ریشه‏کنى امنیّت اجتماعى مى‏شود، خداوند در کنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان، مردان را نیز امر به حجاب و پوشش چشم داده و نگاه به نامحرم را بر ایشان، حرام کرده است. در این‏باره از امام رضا (ع) نقل شده است: « حرّم النَّظَر الى شُعورِ النّساء المَحْجوبات بالازْواج و غَیْرهِنَّ مِنَ النّساء لما فیه مِنْ تَهْییجِ الرّجال و ما یَدْعوا التَّهْییج الى الفَساد و الدُّخول فیما لا یحلّ و لا یجمل»( بحارالانوار، ج 104، ص 43) 
      «نگاه به موهاى زنان از آن جهت حرام شده است که نگاه، مردان را برمى‏انگیزد و آنان را به فساد فرامى‏خواند در آنچه که ورود در آن نه حلال است و نه شایسته».

      
حضور یک بی حجاب در سطح شهر ،کتابخانه، پارک و دیگر مکان های عمومی، توجه شما را منحرف نمی کند؟ حواس شما رو پرت نمی کند؟ فرزندتان را بری تفریح بیرون بردید ، فردی با سر و وضع فجیع و دهشتناک جلوی شما با آن وضع رژه می رود. آیا فرزند شما در کنار چنین افرادی بی بند و بار بار نمی آید؟ خانواده شما با دیدن صحنه های محرک جنسی رو به ارضاء نیازهای جنسی در محیط خارج از خانواده نمی آورند؟ امنیت روانی و عاطفی و اخلاقی خانواده به خطر نمی افتد؟
       زن نه تنها در سنگر حجاب خود، از تیر نگاه‏هاى زهرآلود، سخنان آزاردهنده و برخوردهاى اراذل جامعه در امان خواهد بود بلکه امنیّت و آرامش درونى خود و اجتماع خویش را برقرار خواهد کرد.
       «اى زن آگاه باش، دنیا خراب‏آبادى است که هر نقطه آن به مین‏هاى شیطان و نگاه‏هاى آلوده، ناامن گشته است. اما فرشته‏هاى حجاب در محفل انس و یاد خدا در امنیّتى بى‏نظیر به سر مى‏برند که دیگران از طعم آن بى‏خبرند».(محمدرضا اکبرى، تحلیلى نو و عملى از حجاب در عصر حاضر، ص 14 61)




کلمات کلیدی :