سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همواره بردبار باش که آن پایه دانش است . [امام صادق علیه السلام]

انسان سازی/3

ارسال‌کننده : نمازگزار در : 86/7/2 5:35 عصر

                                                        
سلام همان طور که می دونید و می بینید! چندتا مطلب ساده در مورد انسان سازی رو داریم با هم پیگیری می کنیم. امیدوارم موثر باشد باز هم می گم اگه دوستان علاقه برای بررسی مفصل تر داستن بگن تا ترتیب اثر بدیم.

یاعلیالتماسدعا

رابطه علم و ایمان

علم و ایمان رابطه‌ی تنگاتنگی دارند و علمْ، مقدمه ایمان است که بدون وجود آن، ایمان که معلول است تحقق پیدا نمی‌کند. از این‌جاست که خداوند در قرآن می‌فرماید:

"إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء؛ فقط از (میان) بندگان خدا، علما خشیت خدا دارند". (فاطر، 28)

از آن جا که خشیت خدا، از آثار ایمان به خداست و ایمان به او بدون علم و شناخت، غیر قابل تحقق خواهد بود؛ پس وجود علم در وجود خشیت مؤثر است.

اکنون پرسش این است که آیا پس از مراجعه به این ادلّه و حصول یقین نسبت به موارد و متعلقات ایمان، آیا حاصل شدن ایمان به‌طور جبری و صددرصد حاصل می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش گفتیم که علم، مقدمة ایمان است و در این‌جا می‌گوییم ایمان پس از علم و یقین به متعلقات آن به‌طور جبر برای انسان حاصل نمی‌گردد؛ بلکه حتی در این صورت هم هنوز در دایره اختیار انسان قرار دارد و انسان در این مرحله نیز با اختیار خود می‌تواند ایمان بیاورد و می‌تواند ایمان نیاورد، و ممکن است آنچه از این حقایق را که ذهن قبول کرده، دل نیز آن را بپذیرد و عملاً به آن ملتزم شود یا نپذیرد و ملتزم نشود.

خداوند در قرآن کسانی را نام می‌برد که عالم بوده، ولی ایمان نداشته‌اند. مثل شیطان، فرعون و فرعونیان که درباره آن‌ها فرموده است:

"وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا؛ و به‌خاطر ستم و برتری‌جویی بدان انکار ورزیدند، حال آن‌که خودهاشان به آن یقین داشتند". (ق، 37)

پس اگر راه صحیح کسب علم را پیمودیم، به حق رسیدیم و یقین به آن پیدا کردیم، تازه نوبت آن است که به آن ایمان بیاوریم.

                    اللهم ارزقنا الجنه




کلمات کلیدی :