سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با حکیمان همنشین باش تا خودت کامل ونفست شریف و نادانی ات دور گردد . [امام علی علیه السلام]

انسان سازی/2

ارسال‌کننده : نمازگزار در : 86/6/31 3:25 عصر

به نام خدا
سلام امیدوارم حسابی از این ماه مبارک استفاده کرده باشید و در ادامه ماه رمضان هم، برنامه ریزی های خوبی برای خودتون داشته باشید. در این پست بحث انسان سازی رو ادامه می دیم. البته این بحث خیلی ساده است و در حقیقت جرقه ای است برای شروع و اگه دوستان علاقه داشتن با ما در میان بذارن تا منابع موثق و مطمئن بهشون معرفی بشه یا در صورت نیاز، براشون ارسال بشه انشاالله.

دومین مرحله ؛ تحقیق

بعد از این‌که انسان توجه پیدا کرد در عالم ممکن است حقایقی مثل تفاوت های انسان و حیوان، آخرت و ... وجود داشته باشد، طبعاً در گام بعدی برای او شک و تردید پیدا می‌شود و از خود می‌پرسد آیا آنچه انبیا می‌گویند، حقیقت دارد یا ندارد؟ برای پاسخگویی به این پرسش بر انسان لازم است تحقیق کند؛ ولی در این مرحله خیلی از افراد به گمان اکتفا می‌کنند و زحمت حلّ قاطعانه مسئله را به خود نمی‌دهند؛ بلکه همین که گمانشان به یک طرف چربید، روی همان نقطه توقف می‌کنند؛
حال آن‌که توقف در این مرحله اصلاً درست نیست و نمی‌تواند نسبت به کشف حقیقت برای انسان آرامش‌بخش و اطمینان‌آور باشد؛ بلکه چه‌بسا انسان را از حقیقت دور سازد و سبب گمراهی وی گردد.

از این‌جاست که قرآن با پیروی از گمان به مبارزه برخاسته، وی را به طلب علم و یقین ترغیب و تشویق می‌کند. آیات بسیاری تأکید دارند بر این‌که باید اساس کار انسان، علمی و یقینی باشد، نه ظنّی و غیر یقینی؛ از آن جمله می‌فرماید:

"وَإِن تُطِعْ أَکْثَرَ مَن فِی الأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَن سَبِیلِ اللّهِ إِن یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ یَخْرُصُونَ؛ و اگر از بیشتر کسانی که در زمینند پیروی کنی، تو را از راه خدا گمراه کنند که جز گمان را دنبال نمی‌کند و جز تخمین نمی‌زنند". (انعام، 116)

بنابراین پس از توجه و پیدایش شک و تردید، بر انسان لازم است با تلاش و کوشش آن را به یقین تبدیل کند. در آیه دیگر می‌فرماید:

"وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ؛ و دنبال نکن آنچه را که به آن علم نداری". (اسراء، 36)

طبیعی است که برای ورود در این مرحله و پیدایش علم و یقین، تلاش لازم است و به آسانی علم به حقایق برای انسان پیدا نمی‌شود؛ بنابراین نسبت به توحید و نبوت و معاد که اصول ایمان هستند اگر شک دارد، باید با سعی و تلاش و تحقیق، علم و یقین به آن‌ها را برای خود فراهم آورد.

در پست بعدی از ارتباط علم و ایمان و شرایط ایمان صحبت خوهیم کرد ان شاالله

یاعلیالتماسدعا(122-4)




کلمات کلیدی :