سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با دادن صدقه و پیوند با خویشاوندان، گناهانتان را پاک کنید و محبوب خداوند شوید . [امام علی علیه السلام]

عدالت اجتماعی در قرآن

ارسال‌کننده : نمازگزار در : 86/6/13 1:54 صبح

                     هُوَ العادِلُ

آیه‌های فراوانی در قرآن، به مصادیق مختلف عدل اجتماعی اشاره دارند که در این‌جا بعضی از آن‌ها را یادآوری می‌کنیم.

خداوند در آیه‌ای می‌فرماید:

"إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ؛ خداوند بر عدل و احسان فرمان می‌دهد". (نحل، 90)

در آیه‌ای دیگر می‌فرماید:

"إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ؛ خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت را به صاحبش بازدهید و هرگاه میان مردم داوری کردید، به عدل و داد داوری کنید". (نساء، 58)

در آیه دیگری به پیغمبرش می‌فرماید:

"وَ قُلْ آمَنتُ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِن کِتَابٍ وَأُمِرْتُ لأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّکُمْ؛ و (ای پیغمبر، به ایشان) بگو: به هر کتابی که خدا نازل کرده، ایمان آوردم و مأمورم که میان شما عدالت برقرار کنم. خدا پروردگار من و پروردگار شماست". (شوری، 15)

و در آیه‌ای دیگر می‌فرماید:

"وَ لاَیَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى؛ دشمنی با گروهی، شما را به گناه و جرم نکشاند که بی‌عدالتی کنید. عدالت پیشه کنید که به تقوا نزدیک‌تر است". (مائده، 8)

در آیه‌ای دیگر می‌فرماید:

"وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَى؛ هنگامی که سخن می‌گویید، عدالت را رعایت کنید، هرچند که درباره خویشان و نزدیکانتان باشد". (انعام، 152)

و درباره رعایت عدالت در میان همسران می‌فرماید:

"فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً؛ پس هرگاه نگران هستید که میان همسران به عدالت رفتار نکنید، تنها یک همسر بگیرید". (نساء، 3)

درباره دَین، و ضبط و ثبت و محکم‌کاری در آن می‌فرماید:

"إِذَا تَدَایَنتُم بِدَیْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاکْتُبُوهُ وَلْیَکْتُب بَّیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ... فَإن کَانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهًا أَوْ ضَعِیفًا أَوْ لاَ یَسْتَطِیعُ أَن یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بِالْعَدْلِ...؛ِ هرگاه (از کسی چیزی را) برای مدت معیّنی قرض گرفتید، پس آن را (در سندی) بنویسید و باید نویسنده‌ای در میان شما، (سند) آن را از روی عدالت بنویسد... پس هرگاه آن کس که دَین بر ذمه اوست، نادان یا ناتوان باشد یا نتواند (مضمون سند را برای نوشتـــن) تنظــیم و تبیین کند، باید سرپرست او با رعایت عدالت، آن را تنظیم کند... ". (بقره، 282)

پانوشت :

در آستانه نیمه شعبان، میلاد پربرکت حضرت ولی عصر (عج)، مشعوف از آنیم که سخنان رهبر حکیم انقلاب و نائب برحق امام زمان آویزه گوشمان است که ۴ شهریور در دیدار اعضای هیات دولت و رئیس جمهور مکتبی فرمودند: جامعه بشری و ملت ایران تشنه امید و عدالت است و دولت نهم نیز با بلند کردن پرچم عدالت، در دلهای ملت امید ایجاد کرده است و به همین علت مصادف شدن هفته دولت و ایام نیمه شعبان، دلنشین و با معناست".

گفتیم ما هم مطلبی از عدالت اجتماعی بنویسیم بلکه شما بخوانید و بلکه بفهمیدو بلکه در عمل به کار ببندید و بلکه ما هم به توفیقی برسیم و بلکه...

یاعلیالتماسدعا




کلمات کلیدی :