سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز داد بر ستمگر سخت‏تر است از روز ستم بر ستم بر ، . [نهج البلاغه]

حجاب و زن (قسمت دوّم)

ارسال‌کننده : نمازگزار در : 86/5/14 4:39 عصر

سلام . در زیر مطلبی رو در مورد حجاب و علّت حجاب (حتما)می خونیم (!). این مطالب از کتاب مسئله حجاب شهید مطهری اقتباس شده است . پیشنهاد می کنم حتما اون کتاب رو بخونید . جالب است که استاد مطهری در این کتاب بسیار کم اتفاق افتاده است که از نظر ائمه استفاده کند و در اکثر موارداز حرف های خود شخصیت های غربی، لزوم حجاب رو اثبات کرده و در انتها نظر اسلام در مورد فلسفه حجاب رو گفته است. فعلا مطلب زیر رو بخونید:

حیا و عفاف تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است. وقتی زن مقام و موقعیت خود را در برابر مرد یافت و فهمید که مرد مظهر عشق و دنبال کننده عشق است و زن مظهر معشوقیّت و مطلوبیّت است ، برای تصاحب مرد به زیور آلات و خود آرایی روی آورد . دور نگه داشتن خود از دسترس مرد چاره دیگری بود که برای تصاحب مرد به کار برد.

مولوی عارف نازک اندیش خودمان به زیبایی این مطلب را در شعری مطلب می کند و بعد مثالی می آورد که :

مرد مانند آب است و زن همچون آتش است . اگر بین آب و آتش فاصله ای نباشد آب به سادگی آتش را خاموش خواهد کرد ولی اگر چیزی مثل "دیگ"فاصله ای بین آب و آتش ایجاد کند آن وقت است که آتش تاثیر خود را به خوبی خواهد گذاشت و آب را به جوشش می اندازد.

آب غالب شد بر آتش از لهیب                             ز آتش او جوشد چو باشد در "حجیب"

چونکه دیگی حائل آمد آن دو را                            نیست کرد آن را ، کردش هوا

مرد ، بر خلاف آنچه در ابتدا تصور می شود، در عمق روح خود از ابتذال زن و از تسلیم و رایگانی او متنفر است . مرد همیشه عزت و بی اعتنایی زن در مورد خود را ستوده است(*). نظامی گنجوی یکی دیگر از شاعران توانا و صاحب دل ایران به زیبایی این مطلب را به شعر ترجمه کرده است :

چه خوش نازی است ناز خوبرویان                      ز دیده رانده را از دیده جویان

در پایان مطلبی بسیار جالب و عجیب را از یکی از مجلات زنانه غربی متذکر می شوم :

زنان شرقی تا چند سال پیش به خاطر حجاب و نقاب و روبندی که به کار می بردند خود به خود جذّاب می نمودند و همین مساله، جاذبه نیرومندی بدان ها می داد. امّا به تدریج با تلاشی که زنان این کشورها برای برابری با زنان غربی از خود نشان دادند حجاب و پوششی که دیروز بر زن شرقی کشیده شده بود از میان رفت و همراه آن جاذبه جنسی او هم کاسته شد.

امروز یکی از خلاهایی که در جهان غرب به وجود آمده است خلا عشق و شور و احساسات است . به گفته خود دانشمندان غربی، اوّلین قربانی آزادی و بی بندوباری ، عشق است.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

پاورقی:

* -  همه حرفهای شهید مطهری درسته ولی این جمله اش رو بدجوری قبول دارم. خدایی اش راست می گه!

فرزندانمان را از کودکی با چادر آشنا کنیم


کلمات کلیدی :