سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حرص دردانشمند [از بدترین چیزهاست] . [امام حسین علیه السلام]

مشکینی(ره)،بازوی امام(ره)

ارسال‌کننده : نمازگزار در : 86/5/9 5:34 عصر

در ایام ارتحال آقای مشکینی هستیم. وقتی خبر فوت ایشون رو شنیدم واقعا متاثر شدم چون ایشون علاوه بر این که یک روحانی برجسته بود و درس خارج ایشون یکی از بهترین درس های خارج حوزه علمیه قم بود ، از بازوان اصلی خمینی کبیر(ره) در معماری انقلاب بود.

برای این که این مطلب رو بهتر متوجه بشید لازمه بگم که ایشون پیش از انقلاب ، مبارزات جدی و مهمی را انجام می دادند. پس از مدت زمانی که از مبارزات انقلابی شان می گذشت ، به دلیل این که ساواک در تعقیب ایشون بود، مجبور می شوند چهار ماه در تهارن متواری شوند و بعد از آن هم به عراق می روند و در نجف اقامت می گزینند. این اقامت 7 ماه بیشتر دوام نمی آورد و به دلیل ضعف مجاز ایشون و هم چنین پیگیری مبارزات انقلابی به ایران بازمی گردند.هر چند این مدت نسبتا کم بود ولی یکی از افراد جدی در درس خارج حضرت امام خمینی(ره) آیة‌الله‌ العظمی‌ بروجردی‌(ره‌) و آیة‌الله‌ العظمی‌ محقق‌ داماد(ره)به حساب می آمدند.ایشون در اولین روز بازگشت به قم از طرف ساواک اخطار جدی می گیرند که فقط 48 ساعت فرصت دارد تا قم را ترک کند. ایشون پس از این اخطار به مشهد می رود و تدریس و تعلیم را پی می گیرند و پس از 15 ماه به قم بازمی گردند و این بار به همراه 27 تن دیگر از علما تبعید می شوند و به زادگاه خود بازمی گردد .اما پس از سه ماه ساواک باز او را دستگیر می کند و به ماهان کرمان و گلپایگان تبعید می شود. پس از دوسال ایشون به کاشمر تبعید می شوند.ایشون در طول‌ دوره‌ تبعید نیز دست‌ از مبارزه‌ برنمی‌داشت‌؛ به همین دلیل بود که‌ ساواک‌ او را به‌ مکان‌ دیگری‌ منتقل‌ می‌کرد.

ایشون پس از انقلاب هم، در هر سه دوره مجلس خبرگان رهبری ، ریاست این مجلس بسیار مهم رو بر عهده داشته اند . در مجلس خبرگان تدوین قاون اساسی حضوری داشتند که الحق و الانصاف حضوری موثر و قابل توجه بود . از مناصب بعدی و بسیار مهم ایشون باید به ریاست ایشون در شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد.

ایشون طبق دستوری که از طرف امام خمینی(ره) دریافت کرده بودند، مسئول گزینش قضات و اعزم این قشر مهم و حیاتی به اقصی نقاط مملکت بودند.

همانطوری که مشاهده کردید لقب " بازوی امام" واقعا شایسته ایشان است . شخصیتی که موسسه الهادی یکی از برکات عمر پربرکتش بود . ایشون تالیفاتی زیادی هم در زمینه علوم اسلامی داشته اند که آخرین مورد آن (که در دست چاپ است) تفسیر قرآن با نام " تفسیر روان برای نسل جوان" است.

در پایان از خدا برای آن شخصیت بزرگ طلب مغفرت و علو درجات می نماییم.

یاعلی التماس دعا

حضرت آیت الله مشکینی


کلمات کلیدی :