سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که دوستی ندارد، اندوخته ای ندارد . [امام علی علیه السلام]

نوآوری یا بدعت

ارسال‌کننده : نمازگزار در : 87/1/20 11:20 عصر

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایت علی ابن ابیطالب(علیه السلام)

 20 فروردین روز ملی فناوری هسته ای و سالروز قطع رابطه با آمریکا است. امیدواریم این مناسبت ها برای کشور عزیزمان خجسته و گرامی باشد.

سلام! همان طور که مستحضرید، امسال از طرف مقام معظم رهبری سال نوآوری و شکوفایی نامگذاری شده است. به غیر از آن که همین نامگذاری ها، نوعی ابتکار و تدبیر بسیار هوشمندانه از جانب ایشان بود،‏ نوع نامگذاری ها و ترکیبات استفاده شده نیز، ‏جای بسی تامّل و تفکّر دارد که قطعاً ‏در صورت تامّل و تفّکر نتایج خوبی در برخواهد داشت.

البته این نکته در تمامی سخنان و بیانات ایشان مشهود است به نحوی که ایشان از ترکیبات تازه لغوی و کنار هم چیدن کلمات جدید، به وفور استفاده می کنند به نحوی که همین ترکیبات ، در کنار معنای اصلی کلمه، دریایی از معانی را در بردارد.

موردی که می خواهم به آن اشاره کنم،‏ نام امسال یعنی سال نوآوری و شکوفایی است. قطعاً پس از این نامگذاری از سوی نهادها و سازمان و تمامی اجزای نظام،‏ در طول سال،‏ کارهایی به عنوان نوآوری به مردم عرضه خواهد شد. ولی نگرانی اصلی در این است که نکند خدای ناکرده این نوآوری ها،‏ نوآوری های دروغین بوده و واقعاً بدعت باشند. پس لازم است معیاری برای تفاوت این دو معرفی نماییم.

اگر تا این جا را خوب خوانده باشید، به خوبی متوجه می شوید که خود حضرت آقا، این معیار را در نامگذاری معرفی نموده و از پیش، این نیاز را پیش بینی فرموده اند یعنی با کنار هم قرار گرفتن نام نوآوری و شکوفایی ، مشخص می شود که:

آن چیزی نوآوری است که باعث شکوفایی شود و الّا بدعت است. ( از این ترکیب زیبا لذّت بردی!)

اگر نوآوری که در مقابل شکوفاییِ علمی، سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و ... قرار بگیرد، حقیقتاً بدعتی بیش نیست و البته با تدبیر حضرت آقا،‏ جلوی سواستفاده از نام سال 1387 گرفته شده است.

ان شاالله شکرگزار نعمت های الهی از جمله مقام شامخ ولایت در درگاه الهی باشیم.

یاعلیالتماسدعا




کلمات کلیدی :