سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش فقط سه گونه است : آیه ای استوار یا قانونی عادلانه و یا سنّتی پایدار و جز آن تنها فضیلت است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

قبله در خون

ارسال‌کننده : نمازگزار در : 86/11/7 1:36 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

" مردم سفیه بیخرد خواهند گفت چه موجب آن شد که مسلمین از قبله ای که بر آن بودند ( بیت المقدس ) روی به کعبه آوردند بگو ای پیغمبر مشرق و مغرب خدای راست و هر که را خواهد او به راه راست هدایت کند ."
)بقره / 142)

سلام. امروز 19 ماه محرم الحرام سالروز تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه مکرمه است( عکس زیر ، بیت المقدس است و اون مسجد با گنبد زرد رنگ، مسجد الصخره است)

 بیت المقدس

در میان مردمان جاهل جزیره العرب، که بت پرستی را از پدرانشان به یادگار داشتند، تنها تعداد کمی به دین های الهی مانند یهودیت اعتقاد داشتند. در این جامعه، اعلام نبوت پیامبر(ص) با آزار و اذیت ثروتمندان و بیشتر افراد جامعه روبرو شد. ولی برخی از افراد ی که به دینی الهی معتقد بودند در برابر این اعلام، حساسیت کمتری نشان دادند. چون می پنداشتند اهمیت زیادی ندارد و البته قبله این دین جدید هم با قبله و مکان مقدس آنان یکی بود.

با گذشت زمان و قدرتمند شدن مسلمانان و انتشار عقاید و نظرات حضرت محمد( صلی الله علیه و آله و سلم)، همگان به این نکته پی بردند که پیامبر (ص) خود را از نسل ابراهیم (ع) می داند و کعبه نیز به دست حضرت ابراهیم و پسرش بازسازی شده است و از طرفی دیگر ، یهودیان نیز به آزار و اذیت پیامبر می پرداختند و با استناد به نمازگزاردن مسلمانان به سمت بیت المقدس، استقلال نظری و عقیده ای ایشان را زیر سوال می بردند. این سوال پیش آمده بوده که چرا مسلمانان به سمت کعبه نماز نمی خوانند ؟!

البته پیامبر (ص) مثل همیشه منتظر دستورالعملی از جانب خدا بود تا این مسئله مهم و اساسی مسلمین را به سرانجام برساند. نهایتا با نزول آیه 144 از سوره بقره در هنگام نماز بر پیامبر و تغییر قبله ، این مسئله نیز به پایان رسید.

البته اگر بخواهیم دقیق به موقعیت جغرافیایی کعبه و بیت المقدس توجه کنیم، رسول الله ( ص ) هنگامیکه در مکه به سوی بیت المقدس نماز می خواند خانه کعبه را بین خود و بیت المقدس قرار می داد ولی این عمل در مدینه میسر نبود زیرا اگر کسی در مدینه مواجه مکه باشد، ناچار باید بیت المقدس را پشت سر قرار دهد و بالعکس، اما در مکه می تواند در طرف جنوب خانه کعبه، هم به سوی کعبه باشد و هم به سوی بیت المقدس.

همانند مسئله تغییر قبله را در موارد دیگر مثل مسئله شراب داشتیم که با تغییرات ظرفیت مردم و شرایط، احکام کامل و لازم الاجرا بر پیامبر نازل شد.  اگر دوستان سوالی در این مورد دارن، خوشحال می شم در نظرات بگن تا جوابی براشون بنویسم.
یاعلیالتماسدعا

 در این ایام وقتی می بینیم کودکان فلسطینی این گونه به خاک و خون کشیده می شوند و صهیونیست ها جان مسلمانان را این چنین آسان می گیرند، اشک می ریزیم و زیر لب زمزمه می کنیم:
این  قاصِمُ شوکه المعتدین ( کجاست شکننده شوکت تعدی کنندگان)
یا اباصالح المهدی بیا! قبله گاه نخستین در خون غوطه ور است!




کلمات کلیدی :