سفارش تبلیغ
صبا ویژن
و مردى از او خواست تا ایمان را به وى بشناساند ، فرمود : ] چون فردا شود نزد من بیا ، تا در جمع مردمان تو را پاسخ گویم ، تا اگر گفته مرا فراموش کردى دیگرى آن را به خاطر سپارد که گفتار چون شکار رمنده است یکى را به دست شود و یکى را از دست برود . [ و پاسخ امام را از این پیش آوردیم و آن سخن اوست که ایمان بر چهار شعبه است . ] [نهج البلاغه]

هفته نامه نمازخانه شماره پنجم

ارسال‌کننده : نمازگزار در : 86/6/24 2:58 صبح

سلام! شماره پنجم هفته نامه نمازخانه بوستان بهاره در زیر آمده است.

 

هفته نامه نمازخانه بوستان بهاره (شماره پنجم)

 ایام پرفیض

بهار قرآن ، ماه مبارک رمضان

مبارک باد

پیامبر خدا(ص) فرمودند:روزه بگیرید تا سالم باشید.

 

امام شناسی

منظور این آیه چیست؟

" شما که ایمان آورده اید به اسلام تمام در آیید و به دنبال شیطان نروید که او برای شما دشمنی آشکار است"(سوره بقره / 208)

 امام صادق(علیه السلام) فرمودند: منظور این آیه ، ورود در ولایت علی(ع) است. همچنین از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است که "خداوند اطاعت و شناخت ما را فرمان می دهد" و در تفسیر عیاشی نیز از امام صادق (ع) نقل می کند که منظور از " اسلام تمام " ولایت علی(ع) و ائمه و جانشینان بعد از امیرالمومنین (ع) است و منظور از "شیطان " ولایت فلان و فلان (علیهم اللعنه) است.(صافی ص 62)

 

قرآن شناسی

1. شناخت قرآن و راه صحیح فهم، شرط نخست بهره‌مندی از هدایت قرآن است.

2. بهترین راه شناخت قرآن، استفاده از سخنان خود قرآن است.

3. برخی ویژگی‌های مهمی که قرآن کریم برای خود می‌شمارد عبارت است از: سخن خدا، بزرگ، گرانمایه، ارجمند، پربرکت، مبارک، نیکوترین سخن، تصدیق‌کننده کتاب‌های پیشین، مشرف و حاکم بر کتاب‌های آسمانی دیگر، دلیلی روشن، جداکننده حق از باطل، استوار و بدون کژی، بیانی رسا، یادآوری با حکمت، پند برای مردم و شفای دردهای انسانها.

حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: (قرآن) نوری است که خاموشی ندارد، جداکننده حق و باطل است که درخشش برهانش خاموشی نگیرد، روشنگری است که ستون‌های آن خراب نشود، شفابخشی است که از او خوف بیماری نرود، قدرتی است که یاورانش شکست نمی‌پذیرند و حقی است که حامیانش مغلوب (و خوار) نگردند ... .

 

 

 روزه و رمضان در آئینه شعر فارسى

از همان آغاز که رودکى پدر شعر فارسى، بلند بناى کاخ ادب را برافراشت، مفردات روزه، رمضان، صوم و صیام در آیینه شعر فارسى انعکاس یافتند. این انعکاس در تمامى انواع شعر مدحى، اخلاقى، تعلیمى، غنایى و رثا دیده مى‏شود. در شعر شاعران دوره اول، کاربردها سطحى است و از اعلام ماه رمضان یا عید رمضان و مبارک باد گفتن آن فراتر نمى‏رود:

روزه به پایان رسید و آمد نو عید

هر روز بر آسمانت‏باد امروزا (رودکى)

 

حافظ در دیوان خود 5 بار واژه «روزه‏» 3 بار «رمضان‏» ،2 بار «صیام‏» و یک بار «روزه دار» را به کار برده است کاربرد این مضمون تقریبا در تمامى غزلها یکسان است و شاعر در بیشتر آنها به آمدن ماه رمضان اشاره کرده است.

 

                                                 برخی احکام روابط محرم و نامحرم

س: آیا در گفت گوی زن و مرد نامحرم ، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور (تلفن و اینترنت) هست؟

همه مراجع:خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد ، اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن در حرام باشد، اشکال ندارد.

س: آیا بازی افراد در نمایش و فیلم ها در نقش زن و شوهر و یا خواهر و برادر و ... جایز است؟

 همه مراجع عظام(به جز صافی): اگر باعث فساد ( از قبیل مکالمات شهوت انگیز  خلوت با اجنبی و ...) نشود ، اشکال ندارد .

حضرت آقای صافی : جایز نیست.

س: آیا حفظ حجاب در سفر به کشورهای غیرمسلمان واجب است؟

همه مراجع: آری، حفظ حجاب کامل (شرعی)بر زن در برابر مرد نامحرم، واجب است خواه آن مرد مسلمان باشد یا کافر ویا در کشور اسلامی باشد یا غیر اسلامی
منبع : پرسش ها و پاسخ های دانشجویی ،جلد هیجدهم

 

مبارز طلبی قرآن

قرآن کریم در آیه زیر به آوردن سوره‌ای همانند سوره قرآن از کسی درس ناخوانده و به مکتب نرفته مانند پیامبر خدا (ص) تحدی کرده است:

"و اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده‏ایم شک دارید، پس اگر راست می‏گویید سوره‏ای (مانند قرآن) از مثل او بیاورید و گواهان خود را غیر خدا فرا خوانید. پس اگر نکردید و هرگز نمی‏توانید کرد، از آن آتشی که سوختش مردمان و سنگ‌ها هستند و برای کافران آماده شده بپرهیزید".

این آیه علاوه بر تحدی به مثل آورنده قرآن، صریحاً از ناتوانی همیشگی بشر بر این نوع همانند آوری را خبر می‌دهد.

آیه زیر به این اشاره دارد که اگر به سابقه زندگی حضرت در میان شما بیندشید، متوجه می‌شوید که ایشان درس نخوانده و آنچه آورده معجزه و وحی الاهی است: " گو اگر خدا می‌خواست قرآن را بر شما تلاوت نمی‌کردم و او شما را از دین معارف آگاه نمی‌ساخت من مدتی (طولانی) پیش از این در میان شما درنگ کردم آیا خرد خویش را به کار نمی‌بندید و حقایق را درک نمی‌کنید( که من درس ناخوانده‌ام)". (یونس، 16)

 

منتظر نظرات شما هستیم

 boostanenamaz.parsiblog.com

 




کلمات کلیدی :